söndag 3 juli 2011

Modersmålets betydelse

Inom min verksamhet så har de flesta barn ett eller två modersmål och kommer i kontakt med svenskan först på förskolan. Att barnet då har ett starkt modersmål underlättar inlärningen av svenskan.


En viktig del av förskolans uppdrag är att stärka alla barnens modersmål. 


"Förskolan ska medverka till att barn med annat modersmål än svenska får möjlighet att både utveckla det svenska språket och sitt modersmål." Lpfö 98 reviderad 2011


Hur göra man det då när man inte har personal som talar alla barnens språken. Sist jag räknade hos oss så hade vi 20 olika språkgrupper fördelat på 144 barn i förskolan. Att hitta personal som har de modersmålen samtidigt som de har svenskan och utbildning inom yrket är inte det lättaste för någon förskolan. Så hur följer man läroplanen. Jag ska försöka presentera för er hur vi har löst det hela.



Här har vi en bild från en av våra småbarnsavdelningar där man i sin dokumentation har valt att visa upp böcker på de olika språken, varvat med bilder från när man har arbetat med dem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar