måndag 27 juni 2011

Träna subtraktion med grisar

När jag gick på min lärarutbildning så hade jag matematik som inrikting och här är en övning som jag gjorde på min praktikplats i en sexårsverksamhet. Eftersom de just då höll på med tema Bondgården och den veckan handlade det om grisen så gjorde jag en subtraktionsövning på temat gris. Jag kallar övningen för: Hur många grisar finns i stian?


Barnen fick jobba två och två och jag valde att endast låta dem arbeta med fem grisar just den här gången. Men man kan låta dem välja antal när de blir säkrare på subtraktion.

Till materialet hör en svinstia, en låda med grisar och en låda med siffror 1-10. Svinstian går att öppna.

Har har barn 1 lagt sifferkortet 5 uppe i rutan för att visa det antal grisar som används. Sedan väljer barnet att låta några grisar vara ute och några grisar lägger barnet inne i stian.


Har har barn 1 lagt sifferkortet 5 uppe i rutan för att visa det antal grisar som används. Sedan väljer barnet att låta några grisar vara ute och några grisar lägger barnet inne i stian.


Nu ska barn nummer 2 räkna ut hur många grisar som finns inne i stian


När barn två har kommit fram till svaret så kontrollräknas grisarna för att se om det stämde. Sedan byter barnen roll. De fick göra övningen så många gånger som de ville.



När barnen tyckte att de var klara fick de i uppgift att göra en berättelse om de fem grisarna.



 Några valde att fortsätta att arbeta två och två även när de arbetade med sagan


Medan andra valde att arbeta självständigt


Sedan fick barnen berätta sin saga för mig och jag skrev ned ned ordagrant och renskrev den och satte upp den tillsammans med bilden


Så här fint blev det när jag satte upp alla berättelser på väggen. Det intressanta var att nästan alla barnens sagor blev en räknesaga.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar