torsdag 30 juni 2011

Tema matematik

Vår skola är relativt nystartad och ännu inte så stor. För tillfället har vi fyra årskullar fördelat på 3 klasser men till hösten börjar en ny årskull och det blir första året som vi även har barn i årskurs 4 hos oss. Så skolan växer sakta men säkert. 


Varje år så ordnar skolan speciella temadagar när de arbetar med ett ämne en hel dag och alla klasser är tillsammans blandade i olika grupper. Den här temadagen genomfördes för nått år sedan. Här delas eleverna in i grupper och får ett häfte där de ska föra in sina uppgifter.


På den här stationen ska eleverna arbeta med att göra tredimensionella figurer.


Det bliren del klippande och funderande på hur man ska göra. 


Här är pyramiden nästan klar. Den ska bara tejpas ihop.


Kan ni se vad det här ska bli för figur?


Här har vi mallen och ett av slutresultaten av kuben.


Och här är cylindern.


Och här är pyramiden. 


Ingen av barnen lyckas göra klart konen eftersom den visar sig vara lite svår.


En annan station handlar om tiokamrater.


Den här uppgiften genomfördes i vår lekhall. På golvet hade ringar lagts ut med siffrorna 0-10.


Sen får barnen två i taget eller 3 i taget gå och försöka hitta de ringar där antalet tillsammans blir tio. 


När de har bestämt sig och ställt sig i sina ringar räknas summan ihop.


Den här eleven har valt att ställa sig på åtta. Vart står då kompisen?


På en annan station är det olika bildsuduko som gäller.


Det är bilder som ska klippas ut. 


Och så ska man hitta rätt ruta till den.


Och så ska bilderna klistras fast


Nästa station var att trycka med färg. 


Det fanns rött och grönt att välja på. 


 Och både bokstäver och siffror.


Här är ett av slutresultaten. 


Vid nästa station finns en våg och vikter. 


Här ska barnen uppskatta hur mycket apelsinerna väger.


Och sen får de väga för att se hur nära de kom. 


På den här stationen fick man några räkneuppgifter.


 Här ska eleverna göra ett likadant mönster som i modellen.


Och här ska ett tal delas upp i två delar. 


Och så är det några additionsuppgifter också. 


På den sista stationen var uppgiften att försöka göra ett visst antal trianglar av ett begränsat antal bitar.



Efteråt skulle arbetet ritas av i boken.

Det var en mycket givande dag. Ett av barnen sa efteråt att det hon tyckte var roligast var när de hade arbetat med tio kamraterna i lekhallen eftersom de fick röra på sig. 















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar