måndag 27 juni 2011

Räkna med fötter



Att räkna med fötter kan man göra på många olika sätt. Här har jag valt att låta fötterna vara av något mindre slag än de vi går och står på. De är helt enkelt utstansade i olikfärgade kartongpapper.



Som ni ser har jag hunnit skaffa mig en fin hög när jag har stansat ut fötterna av överblivet papper. Den här lektionen skedde i en mindre grupp med barn som gick i årskurs 1-3 vid tillfället.



Lektionen började med att barnen fick i tur och ordning ta ett antal fötter av önskad färg.




Barnen började självmant att sortera upp fötterna efter färg.




Varje barn fick sedan bedömma vilken utav deras högar som var störst respektive minst och sedan jämföra med kompisarnas högar.



När barnen valde den här ljusblåa högen som den allra största högen blev det inressanta diskussioner om det verkligen var så.



Vid en kontrollräkning visade det sig att den inte var det. Vad berodde det på?


När de fick i uppgift att lägga fötterna två och två så ställde de upp fötterna som fotspår bredvid varandra

De valde att göra på lite olika sätt.




Ett av barnen ställde upp fötterna och sa att det var dags för salat/bön och att den som stod längst fram var Imam (böneledare). Den som har blå fötter är den som gör Adhan (böneutropet. 



Sen kom han på att det måste finnas någon som gör Ikama också (böneutrop innan bön) och det blev de blå fötterna för han står lite på sidan om Imaman.



En flicka kom inte på hur man skulle vända fötterna så att de blev spegelvända. Men hon fick naturligtvis hjälp av de andra i gruppen att lösa problemet.



Det finns mycket att samtal och räkna kring och tiden bara flög iväg.  En av flickorna sa efter lektionen: "Det känns som om vi inte har matematik fast vi har det för att det är så roligt men vi lär oss hela tiden mycket"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar