måndag 27 juni 2011

Räkna fordon

Den här öningen gjorde jag tillsammans med sexåringarna i vår skola en dag när jag fick ha hand om deras undervisning. Till den valde jag att ha en hög med fordon av olika slag.

De består av färgerna röd, gul, blå, grön, orange och lila och fordonen som är med är personbil, buss, lastbil, båt, flyglan och tåg.
Vi höll till på en stor matta så vi hade mycket plats.


Barnen fick turas om att ta ett visst antal fordon av eget val till sig. De började snabbt att gruppera dem framför sig på led.


Sedam fick de titta på varandras rader och försöka vem som t.ex hade flest båtar, vem hade flest flygplan, vem hade flest fordon sammanlagt osv


Sen fick barnen rada upp fordonen bredvid varandra i varsitt led och försöka bedöma vems led som var längst, vems som var kortast, vems som innehöll flest fordon och vems som innehöll minst fordon. När den rad som de trodde innehöll flest fordon inte gjorde det fick vi tillfälle att diskutera hur det kom sig.


Sen ställde jag upp två rader av fordon och frågade vilken som innehöll flest fordon. När de gav sitt svar fick de räkna och se om det stämde och gjorde det inte det så diskuterade vi vad det kunde bero på.


Hur kunde t.ex de här två raderna innehålla lika många fordon när den ena är längre än den andra. Här ville alla kontrollräkna och se om de verkligen innehöll lika många fordon.

Detta var en givande övning som barnen tyckte var roligt och vi kunde hålla på förvånansvärt länge utan att någon av dem lessnade. Det är också lätt att anpassa övningen efter barnens olika kunskapsnivåer på ett naturligt sätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar